Dobrý den, chci ce zeptat, jak mám postupovat, kde mohu reklamovat zboží, které jsem koupila v běžném obchodě, ale obchod skončil, zkrachoval ještě v době, kdy neuběhly dva roky, kdy mohu zakoupené zboží reklamovat? Děkuji za odpověď.
Z Vašeho dotazu není patrné, z jakého důvodu obchod skončil a zda se jedná o samostatný obchod či obchod, který je součástí sítě dalších obchodů prodejce. Pro určení dalšího postupu je důležité tyto informace znát.
Pokud firma zanikla, majetek firmy přejde na nástupnickou firmu nebo proběhne její likvidace. V prvním případě se můžete obrátit na nástupnickou firmu, ve druhém případě můžete pouze u likvidátora přihlásit svou pohledávku, což je postup zdlouhavý a s nejasným výsledkem.
Informace o sídle firmy, nové firmy nebo likvidátorovi zjistíte v obchodním rejstříku, který naleznete na internetové adrese www.justice.cz, příp. rejstříku ARES. Název firmy by měl být na paragonu.
O uzavření prodejny a adrese, na které lze vypořádat možné závazky, by měl provozovatel informovat i živnostenský úřad, takže v případě potřeby lze informace získat i tam.
Podrobné informace k reklamaci jsou dostupné napřříkad na https://www.dtest.cz/clanek-4745/kde-reklamovat-kdyz-prodejce-skonci
Závěrem upozorňuji na změnu zákona o ochraně spotřebitele, účinnou od 6. ledna 2023, kterou skončila zákonná dvouletá záruka za jakost (i když prodávající ji dál může poskytnout dobrovolně). Spotřebiteli zůstávají zachována jen tzv. práva z vadného plnění, což znamená, že kupující má právo, aby zboží bylo bez vad v okamžiku převzetí. Tato odpovědnost prodávajícího je prodloužena na rok.
To znamená, že jestliže se vada na zboží projeví do dvou let po zakoupení, ale už uběhla lhůta prvních 12 měsíců, musí zákazník prokázat, že vada nevznikla jeho vinou, ale existovala již v době předání zboží. Na základě prokázání prodejce uzná, či neuzná reklamaci.