Dobrý den, prosím radu k postupu s reklamací . Jde o aku pilu , z které vlastně od prvního použití protéká olej, ve stavu klidu, celkem byla použita třikrát. Prodejce Mountfield ji přijal k záruční opravě, kterou však neuznal s odůvodněním, že jde o opotřebování. Děkujiu a jsem s pozdravem, Karel Housa
Z Vašeho dotazu není patrné, za jak dlouho od převzetí pily se vada projevila. Projeví-li se vada v průběhu jednoho roku od převzetí, má se dle aktuální právní úpravy za to, že věc byla vadná již při převzetí. V prvním roce je vaše postavení silnější, jelikož zákon předpokládá, že zboží bylo vadné už od začátku, když se vada projeví v této době. A je na prodávajícím, aby prokázal, že tomu tak nebylo, nestačí to ovšem jen tvrdit. V případě, že reklamace nebyla zamítnuta na základě odborného vyjádření, nemusíte reklamaci akceptovat a můžete trvat na jejím řádném vyřízení s tím, že pokud ji prodejce do konce 30denní lhůty nevyřídí, máte možnost od
smlouvy odstoupit a požadovat vrácení kupní ceny.
V případě, že se vada projevila až po uplynutí 12 měsících, můžete zamítnutí reklamace rozporovat také, ale na základě vámi předloženého znaleckého posudku. Jestliže se totiž vada projeví až po prvním roce od převzetí, bude na vás prokázat, že důvod zamítnutí reklamace nebyl správný a skutečně se jedná o vadu, za kterou prodávající odpovídá. Dle zákona můžete uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř
měsíců od převzetí. Pokud bude znalecký posudek ve Váš prospěch, měl by prodejce reklamaci ve váš prospěch i vyřídit (zároveň by prodejce uhradil i Vámi vynaložené náklady na vyhotovení znaleckého posudku). Může samozřejmě nastat i situace, kdy prodejce reklamaci opětovně zamítne i přes to, že znalecký posudek vyznívá ve váš prospěch. Pak lze věc řešit soudně.
Soudnímu sporu je možné předejít stížností na www.vasestiznosti.cz (dTest), nebo se lze obrátit na Českou obchodní inspekci, která zajišťuje mimosoudní zprostředkování sporů.
V obou výše uvedených případech se jedná o zprostředkování dohody mezi spotřebiteli a podnikateli ve sporech, a to za účelem předcházení soudních pří.
Ještě před využitím výše uvedených postupů rozhodně doporučuji o skutečnosti, že se zamítnutím reklamace nesouhlasíte, informovat písemně prodejce s návrhem, že byste se, než učiníte právní kroky, na situaci dohodli smírně.
Důležité odkazy:
www.dtest.cz/znalci nebo na https://seznat.justice.cz/
https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/spotrebitelsky-pruvodce/
https://www.coi.cz/mimosoudni-reseni-spotrebitelskych-sporu-adr/