Dobrý den, zakoupila jsem manželovi peněženku, která se po krátké době rozlepila. Peněženku jsem v obchodě osobně reklamovala. Obchod mi odmítl peněženku reklamovat a vrátit peníze. Byla mi nabídnuta náhrada ve formě zakoupení jiného výrobku s doplatkem. Kdy mi dále v obchodě sdělili, že vrácení peněz u nich není zvykem. Co mám nyní dělat? Mohu trvat na opravě rozlepené peněženky či požadovat vrácení peněz?
Dobrý den,
způsoby a pořadí, jakým se reklamace řeší, určuje Občanský zákoník, a to v závislosti na závažnosti vady. Spotřebitel ani prodejce si nemohou zvolit způsob reklamace libovolně, jedině v případě, kdy je volba umožněna kupujícímu v reklamačním řádu konkrétního prodejce.
Zákonné pořadí pro vyřízení reklamace je oprava vady, výměna věci, sleva z kupní ceny, odstoupení od smlouvy spojené s vrácením peněz. Z uvedeného výčtu je zřejmé, že prodejce vás nemůže nutit k zakoupení zcela jiného zboží.
Doporučuji proto trvat na reklamaci způsobem, který Občanský zákoník předpokládá. Ve Vašem případě je vhodné požadovat výměnu za stejné zboží, případně odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz (přiměřená sleva je vhodná v případě, že zjištěná vada neznemožňuje užívání zakoupeného předmětu).
Pokud nebude reklamace ve lhůtě zákonným způsobem vyřízena, doporučuji podat stížnost u České obchodní inspekce. Samozřejmě je možné se domáhat svého práva i prostřednictvím soudu, ale tento způsob se používá u dražších výrobků.
Od převzetí peněženky běží lhůta 24 měsíců pro skryté vady. Odpovědnost za skryté vady, které existovaly již při předání zboží nese prodávající. Na závěr ještě doplňuji, že pokud by prodejce odůvodňoval zamítnutí reklamace tím, že jste vadu způsobila sama (např. nesprávným používáním), je možné si zajistit znalecký posudek.